Wéér niets gebeurd?

Wéér niets gebeurd?

Kent u dit? In uw bestuur spreekt u af dat "er nu actief gezocht gaat worden" naar bijvoorbeeld een opvolger, kandidaten voor een commissie of een accommodatie voor een bijeenkomst.

Prachtig. Een goed begin. Het gewenste resultaat is bekend. Nu alleen nog even dat resultaat binnenhalen.

Wanneer dan tijdens de volgende bestuursvergadering iemand zich deze afspraak herinnert en vraagt hoe het ermee staat, kijken de aanwezigen elkaar wazig aan. Er is niets te melden want er is niets gebeurd.

Komt het u bekend voor? Het is een veel voorkomend euvel. Niet alleen in uw bestuur komt het voor - ook in vele andere.

Gedeelde smart is halve smart. Wie zich aan een ander spiegelt spiegelt zich zacht.

Fijner is het wanneer dit soort afspraken tot resultaten leiden. Dit is gelukkig eenvoudig te regelen. Hoe? Eerst de oorzaak.

Oorzaak

Dingen gebeuren als mensen iets doen. Wanneer een bestuur een besluit neemt maar het daarbij blijft, gaat er niets gebeuren.

Het kán zijn dat een van de bestuursleden zich het besluit herinnert. Dat betekent echter niet dat hij het besluit gaat uitvoeren. "Die collega's moeten ook maar eens wat doen." Maar die collega's denken er niet aan en doen dus niets.

Het kan ook zijn dat diverse bestuursleden af en toe aan het besluit denken, maar wachten op een seintje van een van de collega's. Dat iedereen op elkaar zit te wachten, dus.

De oplossing ligt dus voor de hand.

Oplossing

Leg het nakomen van de afspraak, of anders gezegd: het uitvoeren van het besluit van uw bestuur, neer bij één van de aanwezigen.

Dus uw bestuur gaat bijvoorbeeld "nu echt actief op zoek naar een opvolger", maak dan een van de bestuursleden hiervoor verantwoordelijk. Dit betekent dat hij na de bestuursvergadering waar dit besluit is genomen, ervoor aan het werk gaat.

Het betekent ook dat hij op de eerstvolgende bestuursvergadering even verslag doet:

  • van zijn activiteiten,
  • van zijn tot dan behaalde resultaten en
  • van zijn verwachtingen.

Gaat het goed? Prima, ga zo voort.

Zijn er geen vorderingen? Dan handelt het bestuur naar bevind van zaken. Dit kan variëren van

  • niets doen (nog even aanzien), via
  • hulp door een collega aanbieden,
  • de hele taak overhevelen naar een ander of 
  • de taak anders formuleren tot
  • het hele idee laten varen.

In elk geval zorgt u dat er iets gebeurt en zit u "er bovenop" - zodat u als bestuur resultaten boekt.

Dat is effectief besturen.

Dat is ook prettig besturen.

.

Beleefd aanbevelend

Mocht u niet meteen weten hoe u dit optuigt, neemt u dan eens (vrijblijvend en gratis) contact op via mijn vraagbaak (https://www.karelvanzanten.nl/content/2-vraagbaak). Heel eenvoudig: stuur een e-mail naar vraagbaak@karelvanzanten.nl. U kunt ook bellen: 0547-273949. Ik help u graag.

.

 

Deze site gebruikt cookies om webshopdiensten en uw gebruikerservaring te verbeteren.

Zie meer: Privacy (Klik op button > Accepteer om dit scherm niet meer te laten verschijnen)