De webwinkel-software en het onderhoud ervan

.

Bent u geïnteresseerd in een webwinkel voor uzelf? Graag vertel ik u iets over de webwinkel-software die ik in deze website gebruik en over het onderhoud ervan. Misschien kunt u inspiratie putten uit hoe ik mijn webwinkel heb opgezet.

Ik heb mijn webwinkel niet zelf opgezet.

Al het belangrijke werk aan de website laat ik doen door het bureau 1001webwinkels.nl van mijn echtgenote. "Aha!" denkt u nu misschien, "zo zit dat dus." Inderdaad. Dit heeft zo zijn voordelen, maar qua werk ben ik niet anders dan haar andere klanten.

Hieronder leest u

  • welk systeem (welke software) ik gebruik
  • waar ik het systeem voor gebruik en
  • waarom ik tevreden ben over deze software.

U leest ook wat het bureau 1001webwinkels.nl voor mij doet. Kortweg:

  • (eenmalig) het systeem opzetten
  • upgrades en nieuwe versies installeren
  • fungeren als helpdesk.

Tenslotte noem ik nog even wat ik zelf allemaal doe aan de website.

.

Ik gebruik PrestaShop

PrestaShop is een open source-webwinkelsysteem. In theorie kan iedereen de software downloaden en installeren. Vijftien jaar geleden was zoiets inderdaad te doen. Tegenwoordig zou ik het niemand aanraden om dit zelf te doen.

PrestaShop is op zich al een compleet winkelsysteem. Maar iedere onderneming werkt op zijn eigen manier. Daarom zijn er allerlei uitbreidingen - een aantal is gratis, andere kosten geld. U moet dan denken aan aansluitingen op betaalsystemen (PayPal, Sisow, Buckaroo, enzovoort), aansluitingen op andere systemen als bijvoorbeeld Bol.com en systemen van "fulfillment-houses", maar ook op uw eigen boekhoudsysteem. Ik heb mijn PrestaShop uitgebreid met een blog.

Verder kunt u PrestaShop opleuken met een "thema" dat uw website een bepaald uiterlijk geeft (ook wel een "skin" genoemd) en dingetjes als menubalken en ander moois voor uw bezoekers.

Als de winkel eenmaal staat hoef ik "alleen" nog maar de producten op te voeren, kortingsacties in te stellen, bestellingen af te handelen, af en toe de verzendtarieven aan te passen - en regelmatig te bloggen. Zolang ik me daartoe beperk ben ik een gewone "gebruiker" van het systeem. Ik heb wel kennis van hoe het systeem van binnen werkt.

Is PrestaShop het enige open source-webwinkelsysteem?

Nee, Wikipedia geeft op het moment dat ik dit schrijf, een overzicht (https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_shopping_cart_software) van 25 verschillende systemen en zegt dat er veel meer zijn.

.

Waarom dan PrestaShop?

In Nederland overheersten een paar webwinkelsystemen de markt: osCommerce, maar de versie die plezierig werkte op tablets en mobiele telefoons, liet op zich wachten; Magento, maar dit was traag, moeilijk te bedienen en duur om te installeren en onderhouden; ...

PrestaShop heeft een versie 1.5 gehad die barstte van de fouten - geen aanbeveling. Versie 1.6 was al beter en versie 1.7 is een geheel vernieuwde versie. Deze versie draait probleemloos; onder de motorkap is alles anders maar de look and feel zijn bijna niet veranderd. Dat is voor mij als winkelier, en voor mijn klanten wel zo plezierig.

Het ziet ernaar uit dat PrestaShop nog een tijd zal bestaan want er zit nu een onderneming achter; niet meer een groep onbetaalde hobbyisten (zoals in de begintijd bij vrijwel alle open source-systemen).

.

Waar gebruik ik het systeem voor?

Ik gebruik Prestashop voor de marketing en verkoop van mijn producten en diensten.

Verkoop

In de menubalk bovenin het venster vindt u de tab Webshop. Er vallen twee categorieën producten onder Boeken en Downloads (pdf-bestanden).

Deze tabs leiden u naar pagina's waar u producten kunt bekijken, bestellen en afrekenen. Het klassieke webwinkelwerk.

.

Marketing

Marketing is breder dan verkoop. Wil je iets kunnen verkopen dan is vaak van belang dat mensen je kennen, je waarderen en je vertrouwen (in het jargon: they know, like and trust you). Maar het begint allemaal met dat mensen je op Internet kunnen vinden.

Vinden doen ze als ze op bepaalde trefwoorden Googlen, bijvoorbeeld "ledenzakboekje". Ze komen ook op mijn website als ze een e-mail doorgestuurd hebben gekregen, of er in de krant of in een "sociaal medium" iets over lezen; dan zijn ze naar mijn site verwezen.

Als ze dan eenmaal op mijn site zijn

  • laat ik ze op de eerste pagina zien op wie ik me richt: bestuursleden van stichtingen en verenigingen die hun bestuurswerk, onbetaald, in hun vrije tijd doen en die geen opleiding bestuurskunde of bedrijfskunde hebben gehad;
  • laat ik ze zien wat ik te bieden heb: kennis in allerlei verpakkingen, zoals boeken, blogposts, praatjes & presentaties en training & coaching; en
  • attendeer ik ze op mijn rol als vraagbaak: Heeft u een probleem? Leg het aan me voor en ik denk met u mee. Zo houd ik voeling met wat er nu in besturenland speelt - leerzaam voor mij, nuttig voor de vragensteller.

Hiervoor gebruik ik "statische pagina's": pagina's met vaste tekst.

.

Kortom

Prestashop biedt mij alles wat ik nodig heb:

  • statische pagina's voor marketing
  • een blog, ook ter ondersteuning van de marketing
  • een webwinkel, voor het verkopen van boeken en downloads.

Al deze onderdelen zitten in één systeem; ik kan ze bedienen vanuit één back-office, met één gebruikersnaam en één wachtwoord.

Ik heb dus naast de webwinkel géén apart systeem nodig om mee te bloggen of om statische pagina's mee te maken.

Dit is fijn want ieder systeem heeft zijn eigen ontwerpfilosofie en zijn eigen "look and feel". Twee systemen naast elkaar gebruiken is vragen om foutjes. Dit is veel gemakkelijker.

.

Wat doet 1001webwinkels.nl voor mij?

  1. Het bureau 1001webwinkels.nl heeft de webwinkelsoftware voor mij opgezet.
  2. Vervolgens verzorgt het updates en upgrades van het systeem.
  3. Tenslotte kan ik er aankloppen met vragen.

.

1. De software opzetten

Het opzetten van een webwinkel omvat drie werkzaamheden waarvan de laatste optioneel is:

  • de software installeren
  • de look and feel aanpassen aan uw smaak
  • (eventueel) gegevens overnemen van uw vorige webwinkel.

De software installeren

Ik gebruik PrestaShop. PrestaShop is een open source-webwinkelsysteem. Wanneer u het downloadt en installeert heeft u een webwinkel met als producten enkele jurkjes. U zult ook allerlei modules willen toevoegen.

Dit is een vrij recht toe recht aan werk en een bureau kan er in een dag mee klaar zijn, afhankelijk van hoe duidelijk u uw wensen voor ogen heeft. Anders kan het bureau nog adviseren in de keus van skin en modules.

De look and feel aanpassen aan uw smaak

U wil waarschijnlijk dat uw winkel er een beetje uitziet zoals ú dat mooi vindt. Daarvoor kunt u van alles instellen: kleuren, lettertypes, plaatjes, talen, indeling van het venster, vorm van menu's, enzovoort - op mobiele telefoons, op iPads en op beeldschermen van computers.

Dit instellen kunt u zelf proberen. U krijgt er grijze haren van want omdat PrestaShop zo veel kan is het ook groot en heeft het veel verborgen hoekjes waar u óók nog iets moet instellen. Heeft u eenmaal alles naar wens dan doet u dit nooit meer en kunt u alles wat u heeft ontdekt, weer vergeten.

Een bureau doet dit vaker. Het stelt de juiste vragen en werkt gericht naar een resultaat.

(Optioneel) Gegevens overnemen

Heeft u al een webwinkel dan is het fijn als de productgegevens, de klantgegevens en eventueel de orderhistorie van uw klanten, kunnen worden overgenomen naar PrestaShop.

Een bureau kan deze met speciale programma's overnemen uit de database van uw oude winkel. Zijn de gegevens slordig gestructureerd dan is hier nog veel \"handwerk\" bij nodig. 

Ik had nog geen oude webwinkel, dus deze dienst heb ik niet gebruikt.

.

2. Onderhoud

Ik laat mijn website onderhouden - ik doe het niet zelf. Laat ik uitleggen, waarom. Ik begin met een klein beetje geschiedenis van het Internet.

.

Intermezzo: Een kleine geschiedenis van Internet

Internet is ooit begonnen als een netwerk tussen enkele universiteitscomputers. De gebruikers vormden een besloten groep en het waren over het algemeen technici en wetenschappers. Toen ging het Internet open voor de wereld. Sindsdien is het meer en meer bevolkt met grappenmakers, hackers en boeven, en is het minder en minder veilig geworden.

Grappenmakers konden serieuze webpagina's vervangen door ongepaste pagina's, gegevens in databases konden worden gewist, veranderd of gestolen; tegenwoordig is "ransomware" in de mode. Dat zijn geen grappen meer.

De mogelijke slachtoffers van deze praktijken nemen maatregelen. De boeven, want zo mogen we ze nu wel noemen, zoeken naar gaten in de verdediging en zo is er nu een onzichtbare oorlog aan de gang. Iedere Internetgebruiker is erbij betrokken: u als particulier, uw Internet-provider, mijn Internet-host, de PrestaShop-organisatie, het bureau (1001webwinkels.nl, weet u nog) dat voor mij de webwinkel heeft geïnstalleerd en up-to-date houdt, en ik zelf.

Op Internet spoken boeven rond; het is een onveilige omgeving. Daarom werken er constant mensen om het die boeven lastiger te maken. U merkt daarvan dat uw bank u waarschuwt voor "phishing-e-mails". Ik merk daarvan dat mijn provider back-ups maakt, zijn operating-systems vernieuwt en van andere software nieuwe releases installeert, bijvoorbeeld het database-management-systeem en de PHP-interpreter.

Over die laatste: PrestaShop is helemaal geschreven in de taal PHP (oorspronkelijk: personal hypertext preprocessor). De PHP-interpreter is geschreven in de taal C. Een taal biedt de programmeurs een aantal "statements", bijvoorbeeld: open, read, write, close, if, goto, string, split en nog honderden andere. Achter elk statement zit een programma dat in C is geschreven. Deze C-programma's kunnen foutjes bevatten. Wanneer deze worden opgelost moet de oplossing nog over de wereld worden verdeeld. Dat doet men in de vorm van "releases" van de PHP-interpreter.

Het komt regelmatig voor dat een statement uitnodigt tot het schrijven van slechte programma's. Wanneer men een alternatief heeft gevonden wordt het betreffende statement op een gegeven moment uit een PHP-release verwijderd. Mijn provider vervangt af en toe de PHP-release waarop mijn winkel draait.

Zit er in de programma's waaruit mijn winkel is opgebouwd, zo'n statement dan heb ik een probleem: het programma stopt ermee. Dan kan ik bijvoorbeeld niets meer verkopen.

Daarom sleutelen de mensen van PrestaShop zelf ook voortdurend aan de webwinkelsoftware. Niet alleen omdat bepaalde PHP-statements moeten worden vervangen door modernere, maar ook omdat zij zelf fouten maken en deze herstellen of gaten laten vallen en deze dichten. Dus brengen zij "releases" van PrestaShop uit. De laatste release, 1.7.6.4, sloot een beveiligingslek; hij is in grote haast gemaakt en uitgerold.

Nadat zo een aantal releases is uitgebracht, is de software "kapot-onderhouden". Dan is het beter om een geheel nieuwe versie uit te brengen.

Tot zover het intermezzo over Internet.

.

Het bureau installeert versies en upgrades van de webwinkelsoftware. 

Op het moment gebruik ik versie 1.7.7.1 van PrestaShop. Vorig jaar zat ik nog in de 1.7.5-reeks en enkele jaren terug in de 1.6-reeks. De verschillen zijn aanzienlijk; zo is de database-structuur nogal wat veranderd ten opzichte van 1.6.

Hetzelfde geldt voor de modules die aan het basis-systeem van PrestaShop zijn gekoppeld. Deze werken soms niet meer op een nieuwe release. Dan moet de ontwikkelaar ervan zelf ook een nieuwe versie uitbrengen.

Soms geeft zo'n ontwikkelaar er de brui aan. Winkelier en bureau gaan dan samen op zoek naar een alternatief voor deze module.

Het is een secuur werkje om van de ene versie over te stappen op de andere, zonder daarbij gegevens te verliezen (klant- en ordergegevens) of dagen uit de lucht te zijn. Het bureau (1001webwinkels.nl) heeft de kennis van zaken en de routine die nodig zijn om dit snel en goed te doen.

.

3. Helpdesk

Mocht u van Microsoft het programma Excel gebruiken dan benut u waarschijnlijk maar een fractie van de mogelijkheden van dat programma. Zo is het ook met PrestaShop. Het is een groot systeem met heel veel mogelijkheden - die ik lang niet allemaal benut.

Sommige functies gebruik ik maar incidenteel - zoals bijvoorbeeld het aanpassen van de beginpagina. Als ik niet weet hoe het moet of als ik vastloop, kan ik even aankloppen bij het bureau en ze vertellen me zo wat ik moet doen.

Natuurlijk moet ik het niet te gek maken, maar ik heb in de automatisering gewerkt en ik begrijp veel dingen wel. Alleen de "knoppologie", op welk knopje ik moet klikken - die vergt geen begrip maar is een weetje. En een weetje vergeet je, althans vergeet ik.

.

Wat doe ik zelf nog?

Als eerder aangegeven: ik hoef alleen nog maar voor de "content" zorg te dragen. "Content" is wat u op de verschillende webpagina's te zien krijgt. Die bestaat uit onder andere:

  • de statische pagina's (zoals deze)
  • het blog, ongeveer elke maand een nieuw verhaal
  • de productpagina's
  • kortingsregels, voor als ik een promotie-actie doe.

Ik moet zeggen: daar gaat nog best wat tijd in zitten. 

Blogs: Karel van Zanten

Bezoek onze blog

Deze site gebruikt cookies om webshopdiensten en uw gebruikerservaring te verbeteren.

Zie meer: Privacy (Klik op button > Accepteer om dit scherm niet meer te laten verschijnen)